هزینه های ازدواج به عهده کیست؟

سلام دوستان، امروز می خواهیم به این سوال پر ابهام پاسخ دهیم که، هزینه های ازدواج به عهده کیست؟

همانطور که می دانید در فرهنگ ما ایرانی ها، ازدواج، فرآیندی طولانی می باشد. یعنی از روز خواستگاری تا روزی که عروس و داماد به خانه ی بخت بروند. این پروسه ممکن است کمی طولانی شود.

در این مقاله می خواهیم مراسم هایی که در طی این مراحل برگزار می شود را با هم بررسی کنیم و به سوالی که مطرح شد پاسخ دهیم.

رسم و رسوم خواستگاری

اولین مرحله ازدواج مراسم خواستگاری می باشد. این مراسم در منزل پدری دختر خانم برگزار می شود. در موارد استثنایی هم می توان این مراسم را در منزل اقوام نزدیک عروس خانم برگزار کرد. مثلا منزل خاله و عمه، یا خواهر و برادر و پدربزرگ و مادر بزرگ عروس خانم

پذیرایی در مراسم خواستگاری برعهده خانواده عروس می باشد و همچنین خانواده آقا داماد در به رسم ادب و احترام شیرینی و گل در این جلسه با خود به همراه می آورند.

رسم و رسوم خواستگاری

رسم و رسوم بله برون

مرحله ی بعدی ، بعد از جواب مثبت عروس و خانواده شان، مراسم بله برون یا شیرینی خوران می باشد. در بعضی خانواده ها عرف است، که جشن نامزدی میگیریند و رقص وپایکوبی راه می اندازند، بعضی خانواده ها یک مهمانی صمیمانه برگزار می کنند.

رسم و رسوم بله برون

بله برون قالبا در منزل پدری عروس برگزار می شود. بله برون چه به صورت جشن باشد چه مهمانی، هزینه به پای خانواده عروس خانم است. خانواده عروس به سلیقه خود می توانند با شام و یا عصرانه از مهمانان پذیرایی کنند.

نا گفته نماند که اگر عروس خانم بخواهد تم بله برون سفارش دهد، دیزاین و گل آرایی و میوه آرایی داشته باشد. و یا فیلم بردار و عکاس خبر کند تمام این هزینه ها را خانواده خودش باید انجام دهند.

و اما رسم است که خانواده داماد هدایایی را برای عروس خانم ببرند.

هدایای بله برون برای عروس شامل :

  • قرآن
  • سبد گل
  • شیرینی
  • انگشتر نشان
  • کله قند
  • آینه و شمدان
  • کیف و کفش
  • عطر و ادکلن
  • چادری
  • پارچه پیراهنی
  • کیک بله برون
  • دفتر بله برون

و همچنین خانواده عروس خانم هم به سلیقه خود هدایایی را به سلیقه خود برای آقای داماد تهیه می کنند. مثلا پارچه شلواری، پیراهن، ست کفش و کمربند و…

رسم و رسوم جشن عقد

برای جشن عقد هم بین خانواده های مختلف، رسم و رسوم مختلفی وجود دارد، قالبا در جشن عقد هزینه پذیرایی مثل میوه و شیرینی و شام و همچنین اجاره باغ و تالار ، هزینه فلمبرداری و عکاسی و گروه موزیک برعهده خانواده عروس می باشد و هزینه لباس عقد و آرایشگاه عروس خانم به عهده ی آقا داماد است. اما هزینه ی حلقه اقا داماد را خانواده عروس باید پرداخت کنند.

برای مراسم عقد باید هدایایی از طرف خانواده داماد به عروس خانم داده شود. هدایا شامل: کیف و کفش، سرویس طلا،حلقه عروس، پارچه گیپور، لوازم آرایشی ، ساعت، آینه و چراغ و… و همچنین هدیه ای به صورت سلیقه ای در هنگام عقد خوانی توسط مادر داماد باید به عروس خانم تقدیم می شود، که به آن زیر لفظی می گویند

هماهنگی جهت عقد و دفتر ازدواج، شیرینی محضر، کیک عقد هم به پای آقا داماد می باشد.

رسم و رسوم برای برگزاری جشن عروسی

و اما آخرین مرحله و پر هزینه ترین مراسم، مراسم عروسی می باشد. که بخش قابل توجه ای از مخارج عروسی اعم از اجاره مکان عروسی، پذیرایی از مهمانان، گل آرایی و شمع آرایی و میوه آرایی، هزینه فیلمبرداری و عکاسی، گروه موسیقی، گیفت عروسی، کارت عروسی ، لباس عروس برعهده ی اقا داماد می باشد.

همچنین اقا داماد باید یک سری ملزومات اولیه برای عروس خانم تهیه کند. وسایل بهداشتی مثل، حوله و مسواک و لباس زیر، لباس خواب و همچنین وسایل آرایشی، شسوار و اتو مو، چمدان و…

و همچنین در مقابل خانواده عروس هم باید این موارد را برای آقا اماد تهیه کنند، کت و شلوار دامادی، کفش دامادی، ریش تراش، وسایل بهداشتی مثل مسواک و خمیر ریش و ادکلن و افتر شیوو..

اما مخارج خانواده عروس به اینجا ختم نمی شود، خانواده عروس باید تمامی وسایل مورد نیاز منزل عروس و داماد را تهیه نماییند. وسایلی مانند، سرویس خواب، یخچال، ماشین لباس شویی و ظرفشویی، مبلمان، فرش و موکت، چرخ گوشت، مخلوط کن، اجاق گاز، اتو لباس، ظرف و ظروف، تلویزیون، میز تلویزیون و….

البته بعضی از خانواده ها رسم است که سه تا از کالای ضروری منزل را آقای داماد باید تهیه کند، مثلا سه تا لوازم می تواند، یخچال، ماشین لباسشویی، مبلمان منزل

خلاصه مطلب; هزینه های ازدواج به عهده کیست؟

در این مقاله هزینه های ازدواج را با هم بررسی کردیم و امیدوارم توانسته باشم به این سوال که مطرح شد، هزینه های ازدواج به عهده کیست؟ پاسخ مناسبی بدهم.

این مورد ناگفته نماند که در مراحل ازدواج مراسم های دیگری مانند یلدایی، حنابندان، عیدی برون، پایتختی و.. هم مرسوم می باشد که به مرور زمان به دلیل عدم ضرورت، کمرنگ شده است، اما سعی می کنیم در مقالات دیگر این موارد را با هم بررسی کنیم.

اگر چه این مقاله را جهت پاسخ دادن به سوال هزینه های ازدواج به عهده کیست؟ نوشتیم اما توصیه ما به عروس خانم ها و آقا داماد ها این است که با افزایش آگاهی و خودشناسی و درک متقابل با توافق و مقداری صرف جویی از هزینه های اضافه کم کنند تا برای شروع و ادامه ی زندگی مجبور نباشند به سختی زندگی کنند.

متاسفانه خیلی از عروس داماد ها به دلیل چشم و هم چشمی برای یک شب عروسی هزینه های آنچنانی و عجیب و غریب انجام می دهند، ولی از بعد از مراسم باید خود را در شرایط سخت قرار دهند تا بتوانند جوابگوی این هزینه ها باشند. گاها وام های سنگینی دریافت میکنند تا سال ها باید قصد وام بدهند.

اما توصیه ما به این دسته عزیزان این است که با یک جشن ساده و مختصر در یک سالن و یا باغ تالار معمولی هم می توانید شبی رویایی و خاطره انگیز را رقم بزنید.

ثبت نظر