۷گام اساسی جهت برندسازی

امروز میخواهیم در سامانه ثبت مشاغل باهم در مورد اصول برندسازی گپ و گفت داشته باشیم. و همچنین میخواهیم شما را با ۷گام اساسی جهت برندسازی محصول وخدمات تان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

ارزشمند ترین دارایی یک شرکت، داشتن یک برند مشهور و معروف می باشد. بر اساس نظر سنجی که سایت نیلسون انجام داده، ۵۹% افراد تمایل دارند که محصولی که خریداری میکنند از برند معروف باشد.

اگر کسب وکاری دارید که رقبای شما برند های بزرگ ومعروف هستند، پس با ما همراه باشید تا شما را با راهکار های مناسب جهت رشد برندتان و متمایز نمودن با رقبا کمک کنیم. ۷گام اساسی جهت برندسازی را باهم بررسی میکنیم.

برند وبرندینگ چیست؟

غالبا اصطلاحات “برند” و “لوگو” به جای همدیگر استفاده میشود. یک لوگو نماد یک کسب و کار است اما یک برند کامل نیست. طراحی لوگو برای کسب و کارتان، یک قدم کوچک در جهت رشد یک برند است.

درک کلی مشتری از کسب وکار شما را برند میگویند. درواقع روند کلی ایجاد دید مثبت در ذهن مشتری برندینگ می باشد. صرفا با داشتن یک لوگو یا نصب بیلبرد در سطح شهر نمیتوان گفت که برندینگ انجام داده اید، برندینگ چیزی فراتر از این موارد است.

در ادامه با هم به اصول برندسازی می پردازیم. با آموختن مهارت های زیر می توانید یک برند موفق برای خود ایجاد کنید:

گام اول: هدف مشخصی داشته باشید

7گام اساسی جهت برندسازی

هر برند موفق باید هدف قدرتمند و بزرگی داشته باشد. هنگام تعریف هدف این چهار سوال را باید از خودتان بپرسید:

  • دلیل به وجود آمدن این برند چیست؟
  • چه مشکلاتی را از مردم حل خواهید کرد؟
  • چرا مردم باید برند شما را انتخاب کنند؟
  • چه چیزی شما را با برند های دیگر متمایز میکند؟

پاسخ به این سوالات به شما کمک خواهد کرد تا با پیدا کردن شعار و لحن مناسب برند تان را خلق کنید. وهمچنین به دنبال متمایز کردن برندتان نسبت به برند های رقبا باشید.

گام دوم: رفتار رقبا را بررسی کنید

درمورد برند های رقیب تحقیق کنید. ببینید آن ها چه کار هایی انجام داده اند. اما عینا کارهایی که آن ها انجام داده اند را تکرار نکنید. داستان رقبا را مطالعه کنید، ببینید که به چه روش هایی خود را در ذهن مشتری ثبت کرده اند.

یک دفترچه یادداشت آماده کنید. این سوالات را در دفترچه بنویسید و پاسخ دهید:

  • کیفیت محصولات وخدمات رقبا چگونه است؟
  • از چه روش های بازاریابی استفاده میکنند؟
  • آیا روش های اطلاع رسانی رقبا در همه کنال های اطلاع رسانی با هم یکسان است؟

همیشه تلاش کنید تا از رقبا متفاوت باشید. و بتوانید رقبا را متقاعد کنید که از شما خرید کند.

گام سوم: مخاطبان برند تان را مشخص کنید

7گام اساسی جهت برندسازی

یکی از اصول برندسازی شناخت مخاطبین هدف می باشد. شما باید مخاطبین برندتان را تعیین کنید. یعنی گروه خاصی که می توانید انتظار داشته باشید که از شما خرید کنند یا از خدمات تان بهره ببرند.

درواقع مخاطبان هدف گروهی هستند که شما میخواهید تلاش های بازاریابی تان را روی جذب این افراد به برند تان متمرکز کنید. با شناخت مخاطبان هدف قطعا راحت تر میتوانید بازاریابی انجام دهید.

باهم دو مثال را برسی کنیم :

۱. اگر میخواهید مرکز کاریابی بزنید و مخاطبان تان افراد بیکار هستند، بیایید مخاطبان را از بین این گروه ها مشخص کنید: “بازنشستگان جویای کار” ، “جوانان تحصیلکرده جویای کار” ، “جوانانی که تحصیلات دانشگاهی ندارن و بیکار هستند،” و….

۲. اگر بوتیک زنانه دارید، مخاطبان تان میتواند یکی از این موارد باشد: ” دختران جوان” ، “زنان جوان باردار” ، “زنان میانسال ” ، “زنان سالمند” و…

عدم شناخت گروه مخاطبان هدف قطعا هزینه و وقت زیادی را از شما صرف خواهد کرد. پس سعی کنید که حتما گروه مخاطبان تان را مشخص کنید.

گام چهارم: بیانیه های ماموریت و چشم انداز تجاریتان را تعیین کنید

نوشتن بیانیه چشم انداز ها، برای با مهارت ترین کار افرینان ممکن است کار بسیار سخت باشد. بیانیه های ماموریت و چشم انداز تجاریتان میتواند مواردی مثل نوشتن شعار تبلیغاتی، لحن پیام ها، نوع پیام و طراحی ایجاد لوگو را شامل می شود.

ماموریت برند شما چیست؟

بیان واضح ای از آنچه تجارتتان به آن علاقه دارد بنویسید. ابتدا روی مخاطبان خاص تان تمرکز کنید به مرور که آن ها به مشتریان وفادارتان تبدیل شدند ، به دایره مخاطبان تان افزوده خواهد شد.

گام پنجم: مزایا اصلی برند تان را تعین کنید

یعنی با بیان ویژگی ها و مزایای محصول و خدمات تان به آن ها بگویید که به جای برند دیگران از برند شما استفاده کنند. و همچنین ارز ش هایی به آن ها ارائه دهید که کیفیت زندگی شان افزایش یابد ، مثلا کاهش هزینه ها نسبت به رقبا ، صرف زمان کوتاه برای تهیه محصول از شما و….

گام ششم : برند تان را در همه جا لحاظ کنید

نام برند شما در هر چیزی که مشتری تان میبیند، میخواند و میشنود باید نمایان باشد. مثلا اگر مشتری وارد فروشگاه شما شود باید اولین چیزی که به چشم او میخورد لوگو شما باشد.

لوگو تان را روی هر چیز که مربوط به محصول و خدمات تان هست درج کنید. مثلا روی کارت ویزیت بسته بندی محصولات، ساک دستی و….

و این را به خاطر بسپارید که حتما باید رنگ وطرح لوگو تان در همه جا یکسان باشد.

وب سایت شما مهمترین ابزار بازاریابی برند تان محسوب می شود. حتما برای برند تان یک وب سایت طراحی کنید.

از شبکه های اجتماعی غافل نشوید. در همه شبکه های اجتماعی باشید و فعالیت داشته باشید و همچنین تم و لحن، شخصیت برند تان در سایت وشبکه های اجتماعی باهم یکسان باشد، درواقع یک هماهنگی خاصی بین شبکه های اجتماعی وسایت تان باید باشد.

سامانه ثبت مشاغل به شما کمک میکند تا بیشتر دیده شوید و با مخاطبان خود در ارتباط باشید. بنابراین حتما در سامانه ثبت مشاغل برند تان را ثبت کنید .

گام هفتم : ثبات داشته باشید و متعهد باشید

مدام نام برند لوگو ، شعار برند تان را تغییر ندهید. این تغییرات مشتریان را گیج میکند و روند برند سازی تان را طولانی تر خواهد کرد.

با مشتریان صادق باشید و به وعده های خود عمل کنید. وعده های به جا، اساس اعتماد مشتریان به شما است. وقتی مشتریان برند شما را انتخاب کرده اند یعنی به شما اعتماد دارند. بنابراین با عمل به وعده و وعید ها مشتریان تان را به مشتریان وفادار تبدیل کنید. یک مشتری وفادار میتواند چندین مشتری بلقوه رابه سمت شما جذب کند.

کلام آخر….

اگر در حال توسعه برند خود و یا برند مشتری هستید باید به خوبی درک کنید که برند وبرندینگ چیست و با اصول برندسازی آشنایی کامل داشته باشید.

دوباره تاکید میکنم که یک برند تجاری چیزی بیش از یک نام و لوگو می باشد. برای رشد و توسعه برند تان حتما باید مهارت های لازم را بیاموزید و به کاربگیرید. امیدوارم با مطالعه ۷گام اساسی جهت برندسازی بتوانید برند موفقی ایجاد کنید.

ثبت نظر